Masih Nak Naik pangkat..

laluan-kerjaya-29-638

Ramai yang bertanya sebelum ni tentang mengapa boleh cicir naik pangkat TBBK. kesannya tidak berapa nampak. Cuma jika dalam tahun semasa ada iklan kenaikan pangkat pemangkuan, tu yang jadi rugi.  Sebab tidak boleh memohon.

Salah satu penyebab cicir adalah gred semasa tidak di kemaskini di dalam e_Operasi.  Ramai yang pening.  Antara gred hakiki dan gred penyandang.  Anggaplah semua PPP ada dua kategori gred gaji.  Satu untuk Jawatan, dan satu lagi adalah untuk diri sendiri.  Bagi gred jawatan umpama macam kerusi yang kita duduk.

Di bawah KPM bagi jawatan di sekolah ada beberapa jawatan yang mengikut gred.  Guru PdP DG 29 bagi PPLD, DG 41 bagi PPPS.  Guru kanan DG 44, Penolong kanan DG 48 SMK dan DG 32 SK, DG 34 SK Kluster.  Pengetua DG 52, Guru Besar DG 34 SK dan DG 38 SK Kluster.  PPP PdP tingkatan 6 DG 44, 48, 52 dan DG 44, 48 bagi Penolong Kanan Tingkatan 6.  Gred jawatan Jusa C hanya dipunyai oleh Pengarah di jabatan pendidikan negeri-negeri yang besar sahaja.  Untuk pengetahuan guru cemerlang jusa masih di atas jawatan PdP gred DG41.  Oleh itu tiada kemudahan-kemudahan seperti yang diperoleh Pengarah.

Gred penyandang pula adalah gred bagi gaji. TBBK hanya melibatkan kenaikan gred ini.  Gred jawatan masih sama.  Contoh guru siswazah dan exPPLD, jika lantikan pertama / kedua guru DG 41/42 adalah atas jawatan gred DG 41.  Apabila cukup tempoh 8863, gred gaji akan meningkat namun gred jawatan masih kekal DG41.  Melainkan ditawarkan jawatan atau memohon pemangkuan ke jawatan yang lebih tinggi seperti guru kanan atau penolong kanan atau bertukar ke haluan tingkatan 6, IPG atau Matrikulasi.

Oleh sebab itu Khas Untuk Penyandang (KUP) di buat bagi memberi peluang semua guru  meras naik pangkat tanpa perlu menunggu jawatan-jawatan di sekolah kosong.  Dan terdapat guru cemerlang gred Jusa c (gred khas) tetapi gred jawatannya adalah DG 41.  Dikatakan hakiki adalah apabila gred penyandang sama dengan gred jawatan.  Contohnya Guru kanan jawatan DG 44 diisi oleh guru gred gajinya (penyandang) DG 44.  Tetapi apabila gred gaji guru tersebut meningkat ke DG 48 maka statusnya adalah KUP semula.  Bermaksud KUP membolehkan seorang penyandang terus kekal di jawatan semasa walau pun gred gajinya (penyandang) meningkat.  Inilah peluang kenaikan pangkat Time Base Berasaskan Kecemerlangan (TBBK).


Leave a comment